Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Lena Norberg - 6 mars 2017 03:19

Hej!

Nu är vi på sista veckan för den här säsongen.

Rensning och packning pågår.

I tisdags åt vi som jag sa hemma hos Marita och Ola. Firade att de köpt lägenheten av Leffe, den som de hyrt nu i 3 veckor. Den är så fin och har en fantastisk utsikt över havet.

I onsdags var vi på den obligatoriska marknaden och sen hem till Marita och Ola igen. De hade lite vin kvar de ville bjuda alla på, bartömning kallade dom det.

Det var sista kvällen för de i byn, de åkte till Bangkok i torsdags.

Sjöboa hade besök av ett par, så vi bestämde att vi skulle hämta hem mat och sitta nere hos dom på kvällen. Det blev kycklingfilé från M. Jättegott!

De sista dagarna har vi mest hängt hemma vid poolen, gjort lite småärenden på byn mm.

Ätit hemma, kolla på tv mm.

Igår hängde vi med Wille och Eva-Britt till Prachuap, det är en stor marknad där. Det blev lite shopping och middag där. Maten var inget vidare,, så när vi kom hem gjorde vi lite varma mackor.

Idag blir det frisörbesök bla. Ska även handla lite i byn som jag fått beställning på. Är det något ni vill ha så får ni höra av er. Imorgon åker vi en sista sväng till Huahin fram och tillbaka.

Ha en bra vecka!

Kramar!!

Av Lena Norberg - 28 februari 2017 09:03

Ja det var ett tag sen det bloggades! Fick lite påpekningar från Alexandra igår. Men jag tänkte, vi är ju snart hemma igen. Men i vilket fall som helst, nu kommer ett litet hopplock från de sista veckorna.

Vill också passa på att gratta alla som nu fyllt år! Många i februari: Roffe, Mamma, Lucas och sen Alma!

Vi får fira när vi kommer hem!

Måndagen den 13 februari drog vi i Avestagänget till Huahin. Tog in på hotell, åt en god lunch ute på en av pirerna och sen hem till hotellet och softade en stund innan middag och nattmarknaden.

Var tvungna här att svalka oss lite på en mysig restaurang mitt i Huahin.

Vi bodde på ett hotell som heter Thipuray City hotell, ligger mitt i stan. 2 minuter från hotell Hilton.

Här hänger vi lite vid poolen innan solen går ner. Marita, Lena och Anneli.

Ola och Ey anslöt till oss, de skulle till tandläkaren dagen efter, så de åkte egen bil. Här ligger Roffe, Ola och Ola och slöar. Inget bad för dem inte.

(de tyckte det var kallt!)

På kvällen hade vi bokat bord på Prime. Alltså, deras mat är så himla god! Roffe tog laxplanka och jag tog

filemignon planka. Smakade super!

Sen blev det en hel del shopping innan vi gick hemåt. Vissa gick hem senare än andra! Men gud så roligt vi haft det!

Måndagen efter var tjejernas sista dag här i byn. Åt en gemensam lunch hos M innan de packade ihop och for mot flygplatsen.

Det har varit så himla kul att ha de här, Lena, Eva, Ingmarie och Anneli.

Vi har skrattat, druckit vin och drinkar, haft musikkväll nere hos Uffe och Ola, tjejkvällar, moppeutflykter mm.

De blev verkligen förälskade i Huay Yang och kommer troligen tillbaka nästa år igen. Vi får hoppas på Det!

Men man bör vila upp sig både före och efter. Det är fullt drag! (Kram Lena)

Fredagen innan Roffe skulle fylla år, bestämde vi oss för att åka till Huahin och tillbringa helgen och födelsedagen där. Vi tog in på samma hotell som förra året, Dusit Thani Club.

Det är så mysigt det hotellet, lite lyxigt, trevlig personal, härliga sängar, god mat och dryck och en ljuvlig miljö.

Det ligger direkt på stranden och har en härlig pool!

Man har tillgång till en lounge hela dagen mellan 10 och 22.00 Där finns allt mellan himmel och jord. Kaffe, läsk, smörgåsar , ost och kex och en massa annat. De byter utbud ca 4 gånger per dag.

På kvällen mellan 5.30 och 7.30 serveras det gratis alkohol i alla dess former. Goda viner, gott bubbel mm.

Bara att sitta där och snacksa lite och få påfyllning i glaset av allt de goda de har Samt titta ut över havet.

Det finns tom så man kan välja vilken sorts kudde man vill ha!

Det finns 4 restauranger att välja på inom hotellområdeT. Första kvällen blev det italienskt. Jättegoda, tunna pizzor blev det.

Det blev en tidig kväll, vi gick upp och satte oss på balkongen och bara njöt av lugnet.

En morgontrött Roffe! Grattis! Det finns hur mycket som helst att välja på till frukost. Står 3 kockar och gör en massa saker, nudlar, allt inom äggrätter, mm.

Även bubbel finns på frukostbordet. Självklart blev det ett glas i dag till frukost eftersom vi firande födelsedag.

Här är det glada kocken på äggstationen!

Det blev sen lunch vid poolen. När vi sen gått upp till rummet och skulle vila en stund, så kom det roomservice och knackade på. Då kommer de in med en vagn med tårts, ljus, blommor och bubbel. Det var något som hotellet bjöd på.

Det blev till att sätta sig på balkongen och prova det. Smakade jättegott!

Här är en av de fantastiska kristallkronorna som hänger i hotellet.

Utsikt från Loungen.

Det blev en lugn och mysig födelsedag!

Rummet vi fick låg så till att vi hade havsutsikt,  och tillika soluppgång varje morgon. Jättehärligt!

Svårt att fånga på bild!

Poolunch!

Vi skulle åkt hem på söndagen egentligen, men vi ändrade oss och stannade en natt till. Det var en mysig helg!

Nu är havet lugnt igen och vi ligger på stranden och slappar!

Idag har vi beställt lax med skagenröra hos Bengan, vi ska äta ihop med Marita och Ola på deras balkong nere på Dolphin.

Blir en trevlig kväll!

Packning pågår för fullt här hemma!

Kramar till er alla!

Av Lena Norberg - 13 februari 2017 01:17

Hej!

Jaha, då var Lena Ehn och de här härliga tjejerna på plats. Eva, Anneli och Ingmarie. Fullt ös kan man säga!

I onsdags var vi som vanligt på onsdagsmarknaden och shoppade loss. Blev en tur ner till Sjöboa, middag på Elephant, sen hemgång för oss. Roffe skulle upp tidigt och spela golf.

Jag hängde på stranden mest hela dagen tillsammans med dessa. Lunchen intog vi hos tandlösa damen, ingen var nöjd. Sur och grinig var hon också. Nu får hon inga fler chanser.

Blev eftermiddagsfika hos tjejerna innan golfgänget kom hem. Middag hos M, gott som vanligt.

I fredags dök fler Avestabor upp, Ola och Marita. Även Eva-Britt och  Peter Forslund kom ner. Så nu är det ett stort gäng under korkeken.

Igår söndag, var det kastreringsdax igen. Vi var där och kollade, och tjejerna köpte varsitt cert, sponsrade Huay Yang Dog Resque.

De tog SI shops alla katter idag. Hon har några stycken.

Göran och ett par av hundarna från templet.

Vid lunch igår moppade vi sen iväg till Thapake, ja igen!, men det är alltid kul att hitta på något. Stannade som vanligt i kurvan och åt lunch idag. Billigt och gott!

(Snodde bilden från Marita) Vid templet.

Idag blåste det sjutton här i byn. Havet var väldigt oroligt. Därför var det kul att hitta på något.

Avslutade moppeutflykten på Mumsa, med lite läskande drycker.

Alla bestämde sig för att äta lite hemma igår kväll. Hemma hos oss blev det pannbiff med lök.

Idag drar vi, en del av oss, till Huahin för shopping. Blir nog sista turen för oss innan hemfärd.

Ha det nu så gott alla! Och många kramar!

Av Lena Norberg - 7 februari 2017 02:11

Vi fick ännu en härlig dag på stranden, efter att ha jobbat av lite hemma på morgonen.

Stranden börjar ordna till sig, inte lika stora skillnader mellan strand och hav längre. Dock är det fortfarande mycket skräp som skulle behöva plockas upp. Vi städar runt där vi ligger iallafall.

Åkte hem efter stranden och slappade, igen, sen åkte jag ner till Richard och hämtade en pizza som vi delade på till middag.

Han var tillbaka igen efter att varit i England och begravt sin mamma. (Mycket snack om att han blivit utvisad mm, men det var bara gossip)

Lugn hemmakväll framför datorn.

Nu var det dags att plocka ner cocosnötterna utanför vår mur igen. ett himla liv när de trillar ner. Och det är inga kort knivar de har för att få ner dem.

Idag kommer Lena till byn, med 3 glada damer. Blir till att möta upp dem och äta lite lunch.

Må så gott alla därhemma!

Kramar!

Av Lena Norberg - 6 februari 2017 03:27

Hej på er!

Lite blogguppehåll, men nu så är jag på banan igen!

I torsdags åkte vi till Huahin och tog båten över till Pattaya. Vi hade bokat och skulle gå och titta på Tommy Nilsson på fredag kväll.

Ganska tråkig båt, de hade ingen servering, så man kunde få en macka eller nånting. Tog 2 timmar över. Lite sjögång, men inte mycket.

Det fanns hur mycket platser som helst. Inte fullbokat direkt.

Vi hade bokat ett hotell i södra Pattaya, nära Jomtien. Hotellet bredvid där Tommy skulle uppträda. Det var fullt på det hotellet, annars hade vi bott där.

Tog en taxi till hotellet, checkade in och slappade en stund. Sen mötte vi upp Kjell och Monica på stan. De hade sett Tommy Körberg dagen innan på samma hotell. De var supernöjda. De hade stannat kvar en extranatt, så vi kunde träffas.

Vi tog en restaurang på gatan bara, blev god mat.

Natten till fredag regnade det ordentligt, och det var mulet hela fredagen. Vi tog en runda ner till stan, så det gjorde inte så mycket.

Vi gick en sväng, shoppade lite, tog en lunch på stan innan vi åkte hem mot hotellet igen.

Där gick vi och tog massage, det var jätteskönt, men bra hårt! Är öm på ryggen! kanske inte så bra.

I väntan på taxi ner till stan.

Kl 7 öppnade de buffén, och det var riktigt god mat faktstiskt. Sen var det ett litet förband som spelade gamla godingar innan det var dags för Tommy. Han körde sin repertoar och höll på en timme ungefär. Vi tyckte det var jättebra.

Stannade till på en bar innan hotellet och tog en drink innan vi släntrade hemåt.

10.30 gick båten tillbaka i lördags. Mycket aktivitet i hamnen i Pattaya.

Gänget!

Vi stannade i Takiab och åt lunch hos Leffes fru Film. Hon har öppnat restaurang där, på gångavstånd från färjan.

Sen kom jeab taxi och hämtade upp oss.

Igår morse var vi ner till Nischaville och sa hejdå till Helen och Anders. De ska tillbringa de sista 2 nätterna i Bangkok.

Det har varit jättekul att haft dem här. Vi har ätit ihop, gått på stranden, morgonpromenader mm.

Imorogon tisdag, kommer Lena med ett gäng damer hit. Trodde dom skulle komma idag, men icke.

Idag, efter jag jobbat klar, blir det stranden. Lite halvdålig i magen, tagit några tabletter, så jag hoppas det ger sig.

Hemlängtan är stor nu!

Pratade med Tilda igår, som fyllde år. Kan inte fatta 15 år!!!

Vi har även fått från Älvsbyhus , att huset kommer v 24 för uppsättning. Sen tar det då 6 veckor innan vi kan flytta in, det blir i mitten av augusti.

Det blir kul!

Det blir ingen tidig resa ner hit nästa år. Det blir till att pyssla med huset då.

Ha det nu så gott och många kramar!

Av Lena Norberg - 29 januari 2017 12:34

Söndag igen!

Igår var vi på stranden hela dagen. Hade sen lite folk här hos oss innan vi gick till M och åt middag.

Det har ju firats kinesiskt nyår här och det smäller en jäckla massa smällare. Donut blir så rädd att han nästan kryper upp i knät på en. Hon ligger bara och skakar.

I morse gick Helen och jag långa rundan igen. Gick tidigt, precis när det ljusnar.

Efter det fick det blir yoghurt och mango! Gott!

Idag åkte jag till Jim och skulle göra fötterna innan vi drog till stranden.

Och när jag skulle åka därifrån, skulle precis sätta mig på moppen, då krockade två moppar precis där.

Det var riktigt otäckt! En äldre svensk man och två thaiare.

Mannen la vi framstupa sidoläge och inväntade ambulansen. Jag tror inte att han skadades så allvarligt.

Ingen hade hjälm. Nu fick man sig en tankeställare igen, det där med att använda hjälm! Nu blir det skärpning.

Idag har det varit en superdag, vädermässigt. Inte så mycket vågor, det var perfekt att bada idag.

Var ner till Nischaville och sa hejdå till de ungdomar som åker hem inatt. Simon blir kvar med Olle samt Clas Blir kvar. Och systrarna med respektive man.

Hinner nog med en middag till innan de åker nästa söndag.

På torsdag åker vi till Pattaya, med färjan. Vi får hoppas att den går. Vi ska titta på Tommy Nilsson som uppträder där. Vi har bokat 2 nätter, får se om det blir någon mer.

Ikväll åt vi tacos här hemma. Gott som vanligt!

Kram!

Av Lena Norberg - 28 januari 2017 03:27

Godmorgon!

Lucy får lite mat. Hon ligger hos oss varje dag när vi är på stranden.

Igår låg vi på stranden hela dagen och på kvällen tittade familjen Schutt förbi. Malin och Linda ville se hur vi bodde innan de åker hem på söndag.

Vi tog ett glas vin innan vi moppade iväg till Tamarin, där Eva och Lasse väntade på oss.

De hade ätit lite försnacks och väntade på att få beställa. Tyvärr var det bara en som serverade och en i köket, därför valde vi att åka till Yut istället. Vi var ju 14 st och ett annat sällskap där var också 10-15 personer. Vi antog att det skulle ta alldeles för lång tid.

På Yut fick vi mat direkt och alla var nöjda och glada. Vi åkte sen hem till dem på Nischaville och satt och pratade någon timme till innan vi moppade hemåt.

Lilla busiga Olle. Han gillade elefanten och han gillade pizza jättemycket. Fick massor av pussar av honom.

Johanna, Malin, Olle och Simon.

Helen och jag bestämde att vi skulle gå nu på morgonen. Kvart i sju var vi på gång.

Solen gick upp så fint över havet.

Ha en härlig lördag!

Av Lena Norberg - 27 januari 2017 01:49

Fredag morgon!

Konstaterade just att om 6 veckor är vi på svensk mark igen!

I onsdags var vi som vanligt på onsdagsmarknden, efter att ha legat en stund på stranden.

Igår var Roffe till Black Mountain och spelade med ett gäng. Jag och Helen gick långa rundan på morgonen när gubbarna  åkte.

Hängde hemma en stund innan jag åkte ner till Nischaville och morsade på Dammensgänget.

Helen och jag tog sen massage hos Joy och Jim. Den var riktigt bra!

Jag åkte sen hem och slappade lite.

Som ni ser nedan så blev vi attackerade av n getingsvärm när vi skulle hem från stranden. Jag har blivit attackerad på samma ställe 2 ggr tidigare. Man ser dem inte, utan när man åker förbi kommer de i svärm! Roffe fick också en massa bett och jag fick ett på ögonlocket. Och snacka om att svullna upp. Så här såg jag ut i går morse. Nu är det lite bättre.

Kommer aldrig mer åka under det trädet!

Idag blir det ev en moppetur, igen!, men Dammengänget. Får se vad de känner för. Blir middag ihop ikväll iallafall.

Ha nu en mysig helg därhemma! Många kramar!

Nu skjuter de för fullt här runt omkring med smällare, det är kinesiskt nyår idag.